Kunsten å eie

Lyden i det du trykker ned knappen på polaroidkameraet og konturene av et ferskt bilde materialiserer seg. Det er en lyd som vekker arbeidsgleden hos de tre som står bak designbyrået Form til fjells.

Det er umulig å ikke legge merke til den med en gang du kommer inn i rommet. En hvit vegg hvor det henger rekke på rekke med bilder. Noen korte rekker, noen veldig lange.

– Det er motivasjonen vår den veggen der, forteller byråleder Maren Todal.

Siden juni i fjor har byrået tatt polaroidbilder av alle jobbene de har levert i løpet av en uke. Logo for veskemaker Jørgensen Lærgods i Oslo. Helhetlige merkevareløsninger for Easygrow, en skandinavisk produsent av barnesoveposer. Alt havner på veggen. Alt skal opp.

I løpet av fjorårets fire siste måneder stabiliserte og reduserte vi en negativ økonomisk trend, og leverer flere jobber i uka nå enn med dobbelt så mange på kontoret. I forrige uke nådde vi ei rekorduke. –Da kappløp vi om hvem som var den som tangerte og hvem som slo siste årsbeste. Søylene sier ikke noe om verdi, men er veldig effektive for å skape leveringsglede. Det merker kundene våre, som setter pris på at vi strekker oss mot å bli bedre, sier Maren.

Kanskje forteller det noe om hvordan motivasjonen har endret seg for de tre den siste tida. I 12 år har det anerkjente designbyrået klort seg fast på lille Røros, men noe har skjedd.

Et kakediagram uten gliper

– Våren 2015 hadde jeg vært tre år i firmaet og på Røros, forteller Maren. Vi hadde lyktes med å drive selskapet med positivt resultat over tid og vært gjennom interne endringer innenfor samarbeidsmåter og prosjektmetodikk. Nå stagnerte vi og jeg følte at tiden var inne for endring.

I 2012 kom Maren som bestilt, sier Astrid. Byrået fikk en leder med designerfaring og som kjente kommunikasjonsfaget, men i juni i fjor gikk hun til det steget å si opp.

Oppsigelsen virket som slutten, men skulle vise seg å åpne for uante muligheter. Innen et par måneder var gått, innså Maren, designer Astrid Wolden og mediegrafiker Charlotte Jonsson Hov at det de egentlig ønsket seg var å eie hele selskapet.

– Da var det som om noe falt på plass, forteller Charlotte.

Hun er den eneste som har vært med siden starten i 2003, og nå har hun tatt sats og investert i et samarbeid hun mener fungerer perfekt.

– Det er som et kakediagram uten en eneste glipe. Vi er likestilte, stabile og leveringsdyktige på hver våre områder.

– Vi er selvstendige og utfyller hverandre. Som en symbiose, sier Astrid.

Hun kom inn i 2007, og er nå hoved-designer. Charlotte er ferdigstilleren, Maren prosjektlederen. Alle er kreative. Ingen av de tre er i det minste tvil om at de har investert sparepenger på rett måte. Vi brenner for å ivareta designmiljøet og kompetansearbeidsplasser på Røros.

– Når jeg legger meg om kvelden, gleder jeg meg bare til å våkne og gå på jobb. Altså, vi har alltid hatt det ålreit på jobb, men nå… Nå er jeg bare så ivrig på å være her og hver dag komme enda et skritt nærmere det vi skal være, sier Maren.

 

Nordisk, rent og friskt

Og hva er det Form til fjells egentlig skal være? Det handler om konsept, posisjonering og måloppnåelse. De er et rent designbyrå som gjennom visuell profilering gjør sine kunder synlige for sitt marked.

– Vi er opptatt av at kundene våre skal finne det unike som skiller dem ut og bygge videre på en stolthet over bedriften sin. Vi snakker mye om å leve merkevaren. De ansatte må eie den, være den og lykkes du med å finne den kjernen så blir du lagt merke til.

Designprofilene Form til fjells har laget for småskala matprodusenter og mathåndverkere har utmerket seg nasjonalt.

Ide og konseptutvikling for Norges fremste økologiske meieri Rørosmeieriet, er et eksempel. Svart/hvitt-utrykket til Stensaas Reinsdyrslakteri et annet.

– Det designet representerer kanskje dagens Form til fjells; nordisk, rent og friskt. Det er et resultat av at det er økt fokus på ren, sunn mat og mange av kundene våre leverer produkter til forbrukere som er opptatt av identifisere seg med en bevisst bærekraftig adferd.

Nøkkelen til suksess ligger i å kjenne kundene sine godt. I store, omfattende prosjekter har vi et oppstartsmøte med kunden for å utkrystallisere en retning. Deretter lager vi ulike moodboards og inviterer på visning.

– Da går vi systematisk gjennom hva som er riktig i forhold til kundens strategiske mål, og får avklart tidlig om vi er på riktig spor. Kunden må har eierskap til prosjektet. I andre enden kommer de ut med et resultat, som virker og som hjelper de å oppnå målene de har satt seg.


Det store i det lille

En isende kald og inderlig vakker liten plass på fjellet i Midt-Norge. Det er et spennende sted for å skape noe stort.

– Kvalitetene med verdensarven Røros er en liten by på fjellet, et lite samfunn og en unik trearkitektur av små hus. I det ligger det sterke verdier som mye varme og ekthet. Det er ikke en stor plass, men man bygger alltid store ting ut av det lille.

De takker Røros’ helt spesielle gründerånd for at byrået nyter den anerkjennelsen det gjør i dag.

– Hadde det ikke vært for den unike posisjonen som matprodusentene og reiselivet har klart å skape her i Fjellregionen, hadde vi aldri hatt den kundeporteføljen vi har bygget opp. Her er det mathåndverkere som finner de virkelig store smakene på små kjøkken.

I dette landskapet har de funnet byråets identitet. – Vi skal være litt som et indie-band som spiller på små, intime scener, og som kanskje får muligheten til å være headliner på en stor, internasjonal festival. Der har du oss.

Økt engasjement og driv

Et av målene fremover er å få enda flere mathåndverkprodusenter fra hele landet som kunder.  Samtidig vil alltid den viktigste basen være på Røros hvor halvparten av omsetningen kommer fra.

For å vise frem sin sterke Røros-tilhørighet og være mer synlige i sentrum har vi lenge vært på utkikk etter nye lokaler. I sommer flytter de inn i den totalrenoverte Trevarefabrikken rett ved Røroskirka.

– Da faller enda en stor brikke på plass. Kunder og besøkende skal ha en sterk følelse av å være på Røros når de kommer til oss. Fra Trevarefabrikken er det utsikt både til vidda, byen og trehusbebyggelsen.

De legger bak seg et år med store endringer internt, og merker det godt når bedrifter kniper inn på markedsbudsjettene sine. De vet at de må jobbe hardt fremover.

– Det er en kamp om å få kunder, og jevnt salg er en utfordring. Men etter at vi tok valget om å bli våre egne eiere, har resultatene forbedret seg og prognosene snudd. Det er økt engasjement, glede og større driv, sier Maren.

I moderne og arkitekttegnede lokaler starter de på nytt, og kommer ikke til å ta med seg så mye av det gamle.

– Men polaroidveggen skal med! Den er et fantastisk verktøy som minner oss om å tenke proaktivt hver eneste dag.